Vastuullisuuspalvelut

Vastuullinen liiketoiminta ja yritysvastuu ovat tällä hetkellä päivänpolttavia aiheita. Nykypäivän yritysten ja organisaatioiden vastuulliseen toimintaan liittyy paljon erilaisia odotuksia ja vaatimuksia, jopa n. kaksi kolmasosaa yrityksistä näkee vastuullisuuden ja kestävän kehityksen joko kasvavana tai suurena merkityksenä liiketoiminnassaan. Tämä kertoo siitä, että yritykset eivät voi enää jättää vastuullisuuden pohtimista tulevaisuuteen, vaan sitä tulisi miettiä nyt.

Mitä on vastuullinen liiketoiminta?

Vastuullisuus liiketoiminnassa tarkoittaa, että yritys tai organisaatio ymmärtää roolinsa ympäröivään yhteiskuntaan ja millä tavalla toiminta vaikuttaa koko yhteiskuntaan. Vastuullisessa liiketoiminnassa yritys tai organisaatio huomioi omassa toiminnassaan ekologiset, taloudelliset ja sosiaaliset vaikutukset. Yritysvastuu on vastuullisen liiketoiminnan yksi kuvaavista termeistä, joka kiteyttää toimenpiteet liiketoiminnan näkökulmasta.

Vastuullisesti toimiva yritys pyrkii harjoittamaan toimintaansa mahdollisimman kestävällä tavalla huomioiden liiketoiminnan ja sidosryhmät. Parhaimmillaan vastuullinen liiketoiminta on kilpailuetu ja osa yrityksen liiketoiminnan strategiaa. Vastuullisuus tulee näkyä läpileikattuna kaikissa yrityksen toiminnoissa, jolloin vastuullinen liiketoiminta ei jää vain sananhelinän tasolle.

Tämän ajan henkeen sopii, että organisaatioissa pohditaan vastuullisuutta liiketoiminnan näkökulmasta, kuinka vastuullisuudesta saadaan kilpailuetu. Vastuullisuudesta halutaan nykypäivänä tehdä erottautuvuustekijä toimintaympäristössä, joka viestii asiakkaille ajan hermolla olemista ja sitoutumista globaalintason haasteiden selättämiseen. 

Mitä vastuullisuus tarkoittaa käytännössä yrityksen toiminnassa?

Kun lähdetään pohtimaan vastuullisuutta käytännön tasolla, toimenpiteet voivat vaihdella paljon yrityksien sisällä. Yhdessä yrityksessä vastuullisuustoimenpiteet voivat olla kopiopaperin kierrättäminen, toisessa pahvisista kahvikupeista luopuminen ja kolmannessa tuotantoprosessien uudelleenorganisointi. Toisin sanoen käytännön teot lähtevät jo pienistä asioista ja valinnoista yrityksen sisäisissä toiminnoissa.

Käytännön toimenpiteiden taustalla vaikuttaa vahvasti yritystä ohjaavat erilaiset ajurit. Monen tutkimuksen mukaan vastuullisen liiketoiminnan merkittävimmät ajurit löytyvät yrityksen arvoista, asiakkaiden odotuksista ja vaatimuksista ja kilpailuedun luomisesta markkinoille. Toisin sanoen vastuullisuuden teot kumpuavat yrityksen sisältä ja kuinka yritystä johdetaan sisältäpäin toimimaan vastuullisesti.

Viimeisten vuosien aikana yritystoiminnan vastuullisuutta on selkeästi vauhdittanut korona-pandemia ja ilmastokriisin paheneminen sekä viimeisempänä Venäjän hyökkäys Ukrainaan.

Vastuullisuuden mittaaminen yrityksen käytännön toimenpiteistä koetaan yrityksissä vielä haasteellisena, mutta osa yrityksistä kokee sen olevan jo hyvällä mallilla. Useat yritykset ovat jo ottaneet vastuullisuuden osaksi yrityksen johtamiskulttuuria unohtamatta sisäisiä kannustinjärjestelmiä. Kannustejärjestelmissä mitataan usein työturvallisuutta ja -hyvinvointia unohtamatta ilmastomuutoksen hillitsemistä.

Meillä D-Housessa on valmisteltu jo hetken aikaa palvelumallia ja tuotteita vastuullisuuden ja kestävän kehityksen tiimoilta, jotta tulevaisuudessakin asiakkaidemme tilinpäätösraportit ja liiketoiminta tulevat täyttämään lainsäädännön asetukset ja vaatimukset sekä vastaamaan asiakkaidemme ja asiakkaidemme asiakkaiden lisääntyneeseen valveutuneisuuteen näiden osalta.

Kiinnostuitko, otathan yhteyttä D-House Oy:n vastuullisuusjohtaja Kaija Säkkiseen kaija.sakkinen@d-house.fi